Flipped classroom methodology in the eduation of 14 to 15 years old students in Ecuador

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Alexis Marcelo Ortega Campaña
Jaime Iván Ullauri Ullauri

Abstract

Teaching strategies are an essential component for teachers, as they contribute to dynamics of understanding when teaching. The objective of this study is to implement the flipped classroom methodology in the Robotics course, which has four academic hours per month, for 10th- grade students in general basic education (EGB) at a privately-run institution, in order to improve their understanding of the subject matter and enhance the skills involved in this academic area. This methodology promotes critical thinking and active participation in the classroom. The study was carried out with two experimental groups and two control groups, using a quantitative approach that allowed for the evaluation of the understanding and application of knowledge taught throughout the entire school year. A comparative analysis of the results between the working groups compared to the control groups, whose growth remained around 10% without intervention. This finding confirms the effectiveness of innovative strategies, which constitute a starting point for future research seeking to deepen technological integration within the educational environment, while also raising the need to identify alternatives that strengthen the articulation between the institutional platform and the resources of the flipped classroom in order to analyze more precisely the sustained effects on academic performance.

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How to Cite
Ortega Campaña, A. M., & Ullauri Ullauri, J. I. (2025). Flipped classroom methodology in the eduation of 14 to 15 years old students in Ecuador. ECOCIENCIA Scientific Journal, 12(3), 69–89. https://doi.org/10.21855/123.1062
Section
Artículos
Author Biographies

Alexis Marcelo Ortega Campaña, Universidad Nacional de Educación

Ingeniero Electrónico por la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Se ha desempeñado como docente en las áreas de Robótica y Mecatrónica en diferentes instituciones educativas del país, destacando su rol como responsable de laboratorios técnicos, desarrollando competencias en automatización, programación y diseño asistido por computadora.

Su experiencia profesional también abarca el sector industrial, donde ha trabajado como auxiliar de ingeniería en empresas como INDUMATIC y Proyectos Integrales Ecuador (PIL), participando en el diseño, validación y documentación de sistemas eléctricos y mecánicos para proyectos de gran escala. Ha profundizado sus conocimientos técnicos a través de múltiples capacitaciones en herramientas de automatización industrial, diseño CAD y programación de PLCs.

Jaime Iván Ullauri Ullauri, Universidad Nacional de Educación

Doctor en Psicología de la Educación por la Universidad de Barcelona, España, dentro del grupo de investigación Grintie. Magíster en Educación y Desarrollo del Pensamiento por la Universidad de Cuenca, Ecuador. Máster en Orientación Educativa por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), España. Licenciado en Psicología Educativa por la Universidad de Cuenca.

Docente investigador de grado y posgrado en la Universidad Nacional de Educación (UNAE). Investigador del Grupo Internacional de Investigación en Pensamiento Práctico Pedagógico (GI-PPP) y del proyecto de investigación "Fundamentos Epistémico-Metodológicos de la Investigación Pedagógica".

Actualmente, es docente de pregrado y doctorado en la Universidad Nacional de Educación. Asimismo, es miembro de varias redes académicas nacionales e internacionales, como la Red Ecuatoriana de Investigación en Psicología (Ecuador), la Red Estrado Capítulo Ecuador y la Asociación para el Desarrollo del Prácticum y de las Prácticas Externas (Red de Prácticum - REPPE, España). Además, es miembro del comité editorial de la revista de investigación Killkana Sociales.

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